Autá sú ako malé deti. Ak majú nejaký problém, nemôžu nám to priamo povedať, dajú nám to však patrične najavo. Robia to buď akustickými alebo vizuálnymi prejavmi. Dnes sa pozrieme práve na tie vizuálne, konkrétne, čo všetko sa nám môžu autá snažiť povedať dymom z výfuku.
Biely dym z výfuku
Biely dym z výfuku videl v živote už každý z nás. Zreteľný je najmä počas chladných ranných štartov. Biely dym z výfuku vzniká na základe vody vo výfukovom potrubí, ktorá v zime alebo keď je vlhko, kondenzuje vo vnútri výfukového potrubia a začne sa odparovať v podobe bieleho dymu. Je to teda iba obyčajná vodná para, ktorá v zime alebo pri vysokej vlhkosti nesignalizuje žiadny problém. Po pár minútach od naštartovania auta sa by sa však mala všetka skondenzovaná voda z výfukového potrubia odpariť a zreteľný biely dym by mal zmiznúť.
Avšak pozor! Ak sa z výfuku vášho auta valí biely dym aj v prípade, že motor je už po dlhšiu dobu zahriaty a vonku nie je vlhko alebo zima, nie je teda dôvod, aby sa do výfukovej sústavy dostala voda z vonku, v takom prípade už máte problém. Biely dym totiž signalizuje, že motor spaľuje okrem zmesi benzínu a vzduchu aj vodu. Pýtate sa, ako sa môže dostať voda do motora? Nuž, najčastejšie sa jedná o chladiacu kvapalinu, ktorá sa do motora dostáva cez poškodené tesnenie pod hlavou valcov, prasknutú hlavu valcov alebo v najhoršom prípade cez prasknutý blok valcov. A to už sú problémy, ktoré nie sú práve najlacnejšie na opravu. Ak sa trochu orientujete v autách, určite ste postrehli kauzu s novým Fordom Focus RS, kedy niektoré autá mali presne tento problém – z ich výfuku sa valil biely dym kvôli zlému tesneniu hlavy valcov.
Ak ste si teda všimli, že vaše auto produkuje bezdôvodne až príliš veľa bieleho dymu, nechajte si ho radšej skontrolovať. Ak ho totiž budete naďalej používať, môžete motor nenávratne poškodiť.
Čierny dym z výfuku
Aj čierny dym z výfuku je pomerne častým javom, najmä pri autách slovenských kšeftárov, ktorí si nechávajú vymontovať DPF filter alebo pri starých naftových motoroch. Treba však rozlišovať dva typy čierneho dymu z výfuku. Malé množstvo viditeľného čierneho dymu, najmä po prudkom pridaní plynu, je pri starých naftových motoroch bežná vec. Naftové motory prirodzene produkujú viac pevných častíc ako benzínové motory a staršie nafťáky, ktoré nemajú DPF filter, tieto pevné častice vypúšťajú priamo do vzduchu. Tie sú potom voľným okom viditeľné ako mierne čierny dym z výfuku.
Akonáhle si však všimnete, že vaše auto produkuje čierneho dymu viac, ako by bolo normálne, prípadne, ak čierny dym produkuje auto so zážihovým motorom, v takom prípade už máte problém.
Príčinou čierneho dymu z výfuku je príliš bohatá zmes, ktorá vzniká v prípade, že do spaľovacieho priestoru je vstrekované väčšie množstvo paliva, ako by bolo k danému množstvu vzduchu potrebné. Dochádza tak k nedokonalému spaľovaniu, ktoré sa prejavuje čiernym dymom. Takéto auto môže mať vyššiu spotrebu paliva a nedostatok výkonu. Problém je byť buď v samotnom palivovom systéme alebo v dodávke vzduchu.
Problém v dodávke vzduchu – najjednoduchšie riešiteľnou príčinou môže byť zanesený vzduchový filter, vďaka ktorému sa do motora nedostáva dostatok vzduchu. V takomto prípade stačí tento filter jednoducho vymeniť. Príčinou však môže byť aj problém s váhou vzduchu, pri benzínových motoroch aj problém s lambda sondou. Tu sa oplatí zájsť s autom na diagnostiku, kde sa presne zistí, čo je príčinou nedostatku vzduchu v motore.
Problém v palivovom systéme – môže sa jednať o poruchu vysokotlakového čerpadla paliva alebo samotných vstrekovačov. Tu väčšinou nepomôže nič iné, ako diagnostika.
Problém s čiernym dymom odporúčam riešiť čo najskôr, sadze sa totiž dostávajú do motorového oleja a usádzajú sa na rôznych súčiastkach motora, časom tak môžu spôsobiť aj zlyhanie iných drahých častí motora.
Modrý/modrošedý dym z výfuku
Túto farbu dymu až tak často možnosť vídať nemáme, ja osobne som len raz v živote videl modrošedý dym z výfuku auta. Samozrejme, nepredstavujte si žiadne žiarivo modré farby, jedná sa o obyčajný šedý dym, ktorý však má viditeľný jemný nádych do modra. Príčina modrého dymu je jednoduchá, avšak pomerne nepríjemná – v tomto prípade sa do spaľovacieho priestoru motora dostáva olej. Olej sa do motora môže dostávať cez opotrebované piestne krúžky, piesty, či samotné valce. Pri turbomotoroch sú častou príčinou opotrebované ložiská alebo tesnenia turba. Okrem modrošedého dymu si môžete všimnúť aj vyššiu spotrebu oleja. Čím viac oleja preniká do spaľovacieho priestoru, tým bude modrošedého dymu viac a bude viac zreteľný.
Aké je riešenie? V ideálnom prípade bude porucha v turbe, vtedy postačí repas turba, prípadne jeho výmena za nové. V horšom prípade bude potrebná generálka motora, čo už veru nie je lacná záležitosť.
Verím, že jediná farba dymu, s ktorou budete mať osobnú skúsenosť, bude len tá biela počas studených zimných štartov. A ak náhodou postrehnete inú farbu, budete ju od teraz vedieť rýchlo diagnostikovať a vyriešiť problém skôr, ako bude príliš veľký a drahý 😉
Mohlo by vás zaujímať:
Jednoduchá kontrola, aby vaše auto dlho vydržalo – spravte ju aj vy!
[…] sa voda dostáva tam, kde byť nemá. Takúto poruchu spozorujete hneď, na základe hustého bieleho dymu z výfukov. Neželaná voda v spaľovacom priestore negatívne ovplyvní chod motora, motor bude mať nižší […]
[…] V neposlednom rade si všímajte dym z výfuku. Auto by nemalo dymiť na čierno, bielo a v žiadnom prípade nie na modro. O farbách dymu z výfuku a o tom, čo signalizujú, sa viac dočítate v tomto článku. […]