Priznám sa, Defender je moja srdcovka. Je to auto, ktoré už od detstva obdivujem, s napätím som tak sledoval predstavenie nového Defenderu, ktorý mal podľa predikcií stratiť veľa zo svojho pôvodného charakteru. Konečný výsledok však vôbec nie je zlý a tu je 5 dôvodov, prečo.
Na začiatok len taká malá vsuvka, ktorá sa viaže priamo na Defender. To, že legendárne autá akosi „mäknú“, nie je vo väčšine prípadov čisté rozhodnutie výrobcu. Práve naopak. Z veľkej časti za to môžeme my, zákazníci, a z ešte väčšej časti nariadenia Európskej únie, ktoré sú občas až príliš pritiahnuté za vlasy. Pôvodný Defender, ktorý sme tak milovali, mal 3 hlavné problémy. Prvým bola bezpečnosť, ktorá bola na úrovni áut z deväťdesiatych rokov. Na mysli však teraz nemám až tak bezpečnosť pre posádku – Defender je nerozbitné auto, ktoré prežije aj pád z útesu, ale skôr bezpečnosť pre chodcov a ostatných účastníkov premávky. Čím prísnejšie normy prichádzali, tým ťažšie sa s nimi Defender dokázal vysporiadať. Druhým problémom boli tradičné emisie, tie totiž boli tým posledným, na čom pri Defenderi záležalo. Až posledným dôvodom, prečo si tradičný Defender žiadal obmenu, boli záujmy Land Roveru priblížiť ho aj bežnejším ľuďom, nielen poľovníkom, rybárom a iným dobrodruhom.
Napriek tomu, že nový Defender vyzerá ako poriadne odmäkčená verzia toho pôvodného, v skutočnosti si zachoval veľa z pôvodného charakteru a pridal k nemu niekoľko zaujímavých prvkov. Z môjho pohľadu skutočne stojí za to, najmä kvôli týmto piatim dôvodom.
1. praktickosť > krása
Nový Land Rover Defender nie je pekný, no práve v tom vždy spočívala jeho krása. Na prvý pohľad je jasné, že sa jedná v prvom rade o praktické auto, tentokrát však v modernejšom šate. Masívne ochranné plasty, rezervné koleso na veku batožinového priestoru, veľká odkladacia schránka na vonkajšej strane zadného bočného skla, rebrík na strechu či veľký rošt na streche, to sú veci, ktoré robia aj nový Defender tým pravým Defenderom. Páčia sa mi aj drobné detaily ako veľké gumové zásterky za zadnými kolesami či dokonca plechové disky, s ktorými bola oficiálne predstavená úžitková verzia Defenderu. Pri iných značkách by som sa chytal za hlavu, no pri Defenderi je to to, čo chcem. Treba však dodať, že všetky tieto praktické „fičúrky“ mať nemusíte, sú akousi doplnkovou výbavou pre všetkých, ktorí chcú Defender využívať ako praktické náčinie do terénu a ťažkých podmienok.
2. Neočakávané terénne schopnosti
Samozrejme, od všetkých Land Roverov sa čakajú skvelé terénne schopnosti. Pri novom Defenderi som však čakal, že budú výrazne obmedzené modernou karosériou. No nestalo sa a Defender z hľadiska terénnych schopností skutočne prekvapil. Stačí sa pozrieť na svetlú výšku 291 milimetrov, nájazdový uhol na úrovni 38 stupňov vpredu a 40 stupňov vzadu, či prejazdový uhol 28 stupňov. Najviac ma však zaujala maximálna brodivosť, až 900 milimetrov. Však to je skoro meter! Prejazdnosti terénu pomôžu aj elektronickí asistenti, najmä systém Terrain Response 2 a ClearSight, ktorý premieta obraz spod prednej kapoty na displej multimediálneho systému. Mimochodom, Defender je postavený na podvozku s nezávislým zavesením kolies, pričom drahšie verzie budú vybavené pneumatickým pružením.
3. Nový interiér, nové možnosti
Áno, Defender už prišiel o svoj pôvodný sparťanský interiér, no stále si zachoval pôvodnú praktickosť a variabilitu. Dostupný bude vo dvoch karosárskych verziách – 90 a 110, tak, ako aj pôvodný Defender. Verzia 90 je trojdverová, 110 je zas dlhšia, päťdverová. Najviac ma však zaujala možnosť 6-miestnej konfigurácie interiéru s výklopným tretím sedadlom medzi prednými sedadlami. 6 miest môže mať tak verzia 110, ako aj 90. Pri verzii 110 si môžete zvoliť aj usporiadanie sedadiel 5 + 2. Napriek tomu, že interiér dostal nové technológie a multimediálny systém Pivi Pro, páči sa mi, že na niektorých miestach zreteľne ukazuje šróby, matice a iné odhalené mechanické súčasti. Tak to má pri Defenderi byť!
4. Nečakané výkony
Základom ponuky motorov je relatívne tradičný 2.0 litrový naftový štvorvalec vo dvoch verziách – D200 s výkonom 200 koní a D240 s 240 koňmi. Zaujímavejšia je však ponuka benzínových motorov. Aj tu máte na výber z dvoch možností. Prvou je 2.0 litrový štvorvalec preplňovaný tubodúchadlom, ktorý má výkon 300 koní a označovaný je ako P300. Vrcholom ponuky je však mild-hybridný 3.0 litrový šesťvalec, ktorý produkuje až 400 koní. To už je poriadna nálož, ktorú keď posadíte pod kapotu kratšej verzie Defenderu, na stovku vypáli za 6,1 sekundy. Poháňané sú, samozrejme, všetky štyri kolesá a motory budú spárované výhradne s 8-stupňovým automatom ZF. Jedná sa o klasický automat s hydrodynamickým meničom.
5. Nekonečná ponuka príslušenstva
Land Rover prehlasuje, že pre nový Defender ponúka najširšie portfólio príslušenstva, aké kedy pri novom modeli ponúkal. Dokúpiť si môžete rôzne dobrodružné príslušenstvo ako stany na strechu, rôzne úložné boxy, ťažné zariadenia a podobne. Vďaka originálnemu príslušenstvu si tak viete svoj Defender upraviť na zdolávanie akokoľvek náročného dobrodružstva.
Tak, to je on – nový Defender, ktorý sa bude vyrábať u nás, v Nitre. Veľmi som sa obával sklamania, ale po oficiálnom predstavení môžem na plné ústa prehlásiť, že toto sa skutočne podarilo. Áno, nenahradzuje kompletne starý Defender, no zo slušnej časti si ponecháva jeho charakter. Je to taký pekne vyvážený mix tradičných schopností a moderných riešení. Už sa teším, keď si ho budem môcť ohmatať naživo. 🙂
Pozri tiež:
Zdroj a obrázky – Land Rover