Na Slovensku snáď neexistuje rozšírenejšie auto ako Škoda Fabia 1. generácie. Ak vás zaujíma, ako Fabia funguje po toľkých rokoch a či sa vlastne ešte oplatí kupovať ako jazdenka, v tejto recenzii si prídete na svoje. So svojimi cennými skúsenosťami sa podelil čitateľ Imrich.
- Značka a model – Škoda Fabia
- Rok výroby – 2003 (1. generácia, 6Y)
- Motorizácia a výkon – 1,4 MPI (44 kW, 118 Nm)
- Počet najazdených kilometrov pri kúpe – 102 000
- Počet aktuálne najazdených kilometrov – 122 500
Plusy
Karoséria tejto Fabie má dobrú antikoróznu ochranu. Samotný exteriér má podľa mňa konzervatívny vzhľad, ktorý sa mne osobne veľmi páči. Podvozok drží na ceste dobre. Tiež treba priznať, že riadenie už nie je po tých rokoch zrovna najpresnejšie, no aj napriek tomu sa s volantom manipuluje pohodlne a mňa osobne ešte nikdy posilňovač nezradil. 5-stupňová prevodovka má krátke a presne definované dráhy a páka vôbec nie je „vyviklaná“. Spojka chytá pekne odspodu a má veľmi ľahký chod. Motor 1.4 MPI s rozvodom OHV, ktorého korene siahajú ešte k Škode 1000 MB, je veľmi spoľahlivý a za tých 20 000 km ma nikdy nenechal v problémoch. Treba určite povedať, že vzhľadom k veku auta je motor pomerne tichý a v kabíne človeka začne vyrušovať až od rýchlosti 120 km/h (pri zaradenom 5. stupni). Ak jazdím ekonomicky, čo znamená, že sa pohybujem v rozmedzí 2000 až 2900 ot/min, kombinovaná spotreba je od 5,5 do 6 l/100 km. Pri svižnej jazde je to okolo 6,5 litra. Príjemnou záležitosťou je zvuk motora, ktorý má najkrajší prejav od 3000 do 4000 ot/min.
Interiér mojej Fabie je jej najsilnejšou stránkou. Palubná doska z mäkčeného plastu a vrchné plasty výplní dverí detto. Ďalej sú použité kvalitné tvrdé plasty, ktoré nevŕzgajú a nekývu sa. Celý interiér pôsobí veľmi kvalitným dojmom. Ovládanie ventilácie, vrátane klimatizácie, i ovládanie svetlometov je, pochopiteľne, veľmi jednoduché vzhľadom na všeobecne nízky počet ovládacích prvkov. Niektoré Fabie, ktoré vídam, majú poškodené mriežky výduchov vzduchu, ale podľa mňa je to spôsobené nesprávnou manipuláciou, pretože u mňa nie je porušený ani jeden výduch, pričom ja ich ovládam jedine prostredníctvom otočných koliesok. Sedadlá sú pohodlné, pričom vodičove je výškovo nastaviteľné, ale v zákrutách vás, samozrejme, nepodržia. Batožinový priestor je podľa mňa na túto kategóriu auta dostatočne veľký.
Mínusy
Výnimkou dobrej antikoróznej ochrany sú jedine predné blatníky, preto odporúčam pred každou zimou sňať kryty podbehov a predné podbehy vyčistiť – ak ich nečistíte, môže medzi krytom a podbehom dochádzať k zbieraniu prachu, ktorý následne spôsobuje zhoršené odtekanie vody a jej následné zadržiavanie. Myslím si však, že chyba nie je tak úplne v ochrane proti prehrdzaveniu, ale v zlom odtokovom systéme. Jedným z neduhov sú aj oboje zadné dvere. Pri intenzívnych dažďoch ich trápi časté zatekanie vody do interiéru, a preto odporúčam mať vzadu gumené koberce. Nevýhodou je aj primalé pravé spätné zrkadlo.
Aj napriek tomu, že podvozok drží na ceste veľmi dobre, je aj pri 14-palcových kolesách pomerne tuhý, a tak sa do interiéru prenesie väčšina nárazov. Plynový pedál reaguje s miernym oneskorením a podobne sú na tom aj brzdy, ktoré nie sú zrovna najúčinnejšie (už od výroby) a oproti Fabii 2. gen. sú rozhodne slabšie. Pri jazde do 10 km/h v kolónach a zaradenej jednotke sa motor niekedy prejavuje trhaním a kopaním, no to je možné ľahko vyriešiť opätovným stlačením a pustením spojky. Údajne ide o typický prejav týchto MPI-čok. Achillovou pätou je rozhodne nízky výkon, ktorý mojej Fabii udáva zrýchlenie z 0-100 až za 16,5 sekundy. Samozrejme, je nutné použiť viac plynu pri rozbiehaní. Každé predchádzanie je nutné si premyslieť, hlavne ak veziete okrem seba ešte ďalších 2 cestujúcich. Pri predchádzaní je nutné niekedy podradiť aj o 2 stupne a, samozrejme, plyn dať na podlahu. V lete je pred predchádzaním dobré vypnúť klimatizáciu a stlmiť ventilátor.
V mojej konfigurácii chýba výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, ktorým by sa možno docielilo ľahšie vystupovanie a nastupovanie z a do auta. Na zadných sedadlách sa cestuje komfortne len ak ste tam dvaja. Škoda, že v interiéri je málo odkladacích priestorov, keďže táto Fabia pochádza z čias, kedy ešte neboli hojne využívané Simply clever riešenia.
Spoľahlivosť
Prvým neduhom sa stalo rádio fungujúce na báze lotérie, pričom neskôr (od októbra 2019) prestalo fungovať úplne. Samozrejme, na aute sa pravidelne menil olej aj všetky filtre. Používali sa vždy originálne dielce a značkové oleje. Motor potreboval pri 112000 km vymeniť senzor teploty chladiacej kvapaliny (mechanik mi to urobil zadarmo). Pravidelne sa objavuje kontrolka motora, ktorej dôvodom je vždy buď lambda sonda, alebo pretankovaná nádrž. Na aute sa ešte pri zaobstaraní menili zadné dorazy a dvakrát bolo nutné nastaviť ručnú brzdu. Menila sa taktiež brzdová kvapalina a prehrdzavený pletenec výfuku, čo boli zatiaľ posledné servisné úkony. Bývam na juhu Slovenska, a tak najchladnejší štart motora býval okolo mínus 10 stupňov, a teda s ním nebol nikdy problém. S prehrievaním nebol problém ani pri 40 stupňoch, ani pri ,,športovejšom“ jazdení. Celkovo teda môžem povedať, že moje auto je veľmi spoľahlivé až na pár drobností, akými sú neustále svietiaca lambda sonda či zatekanie cez zadné dvere.
Dostupnosť servisu a náhradných dielov
Keďže táto Fabia je veľmi rozšíreným autom, tak dostupnosť servisu a náhradných dielcov nebola nikdy komplikáciou. To málo náhradných dielov, ktoré si moje auto predsa len vyžadovalo, bolo vždy skladom a za prijateľné ceny.
Záverečné odporúčanie
Pre študenta, akým som ja, je Škoda Fabia 1,4 MPI ideálne auto – lacná údržba a prijateľná spotreba. Asfalt s týmto autom rozhodne neroztrháte a ani ľudia sa za vami nebudú otáčať, ale vždy vás dovezie tam, kam potrebujete. Celkovo teda môžem povedať, že moje auto je veľmi spoľahlivé, až na pár drobností, akými sú neustále svietiaca kontrolka motora, či zatekanie cez zadné dvere, ktoré však samotný chod auta nikdy neobmedzovali. Svojmu autu dávam celkové hodnotenie 8/10 bodov.
Páčila sa vám recenzia na 2003 Škodu Fabia 1,4 MPI a autentické skúsenosti jej majiteľa? Podobnú recenziu môžete na svoje auto kedykoľvek napísať aj vy a poradiť tak tisíckam čitateľov! Recenziu a skúsenosti so svojím autom môžete napísať tu – https://dominiccars.sk/napisat-recenziu-skusenosti/ .
Pozri tiež: