fbpx

Keď sa povie Fabia Junior, predstavím si doslova katastrofu na kolesách. Auto, ktoré nemá zmysel. Predsudky však nie sú dobré, a tak som sa rozhodol overiť si, či je môj názor na Škodu Fabia Junior správny. Ako to dopadlo? 

ODOBERAŤ VIDEÁ NA YOUTUBE

Technické parametre

  • Rok výroby – 2002
  • Generácia vozidla –  1. (2002 – 2007)
  • Najazdené kilometre – 140 000
  • Zdvihový objem motora – 1397 cm3
  • Palivo – benzín
  • Počet valcov/ventilov na valec  – 4/2 (radový, MPI)
  • Prevodovka – manuálna, 5 stupňov
  • Poháňaná náprava – predná
  • Maximálny výkon – 44 kW pri 5000 ot/min
  • Maximálny krútiaci moment – 118 Nm pri 2600 ot/min
  • Maximálna rýchlosť – 157 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h – 16,5 s
  • Nameraná spotreba mesto – 9,1 l/100 km
  • Nameraná spotreba mimo mesta – 6,1 l/100 km
  • Nameraná kombinovaná spotreba – 7,3 l/100 km
  • Emisie CO2 – 170 g/km
  • Emisná norma – EURO 2

Rozmery a hmotnosti

  • Dĺžka – 3960 mm
  • Šírka – 1646 mm
  • Výška – 1451 mm
  • Rázvor – 2462 mm
  • Rozchod vpredu – 1435 mm
  • Rozchod vzadu – 1425 mm
  • Svetlá výška – 140 mm
  • Batožinový priestor min. – 260 l
  • Batožinový priestor max. – 1016 l
  • Pohotovostná hmotnosť – 1140 kg
  • Užitočné zaťaženie – 440 kg
  • Celková hmotnosť – 1580 kg

Plusy

  • jednoduchý a spoľahlivý motor, to je asi tak všetko 🙂

Mínusy

  • žiadna výbava
  • lacný vzhľad exteriéru/interiéru
  • obrovský volant
  • absencia posilňovača riadenia
  • absencia ABS, ESP
  • zhoršený výhľad šikmo vpred
  • horšie jazdné vlastnosti v zákrutách
  • absencia centrálneho uzamykanie
  • poruchová elektronika
  • vysoká spotreba motora

Spoľahlivosť

  • poruchy elektroniky, senzorov
  • jemná korózia

Napriek skutočnosti, že Škoda Fabia Junior bola vybavená minimom elektroniky, aj to minimum bolo poruchové. Čo sa nepokazí na prakticky nezničiteľnom motore, to vykompenzuje elektronika. Najväčšie problémy spôsobujú najmä poruchy senzorov, ktoré sú často spôsobené ich oxidáciou, ktoré sa prejavujú rôznymi chybovými hláškami. Majiteľ testovaného auta má výrazné problémy s imobilizérom, ktorý sa neustále kazí. Homokinetické kĺby nápravy boli menené už dvakrát. Za spoľahlivosť dávam Škode Fabia Junior 1.4 MPI  5/10 bodov.

Záver

Po skončení testu musím, bohužiaľ, plne objektívne skonštatovať, že môj prvotný názor na Fabiu Junior bol správny. Na to, aby ste dokázali tolerovať vonkajší vzhľad tohto auta, ktorý doslova kričí, že toto je mimoriadne lacné auto, aby ste tolerovali všetky problémy a muchy, ktoré toto auto má, jednoducho potrebujete obrovské množstvo presvedčenia, že toto je to pravé auto pre vás. A keď už ako-tak ustojíte jeho vzhľad a extrémnu jednoduchosť, druhú ranu dostanete pri jazde. Najmä pri točení obrovským volantom, ktorým len tak hocikto pri nízkych rýchlostiach neotočí, ale aj pri manévrovaní pri vyšších rýchlostiach. Ak sa aj napriek tomu všetkému pre toto auto rozhodnete, potom vás obdivujem. Asi jediná vec, ktorá sa mne osobne na tomto aute páčila, je jeho motor. Presnejšie, motor 1.4 MPI. Ten konštrukčne vychádza z motora 1.3, ktorým bola osadzovaná Škoda Felicia a má veľmi podobný prejav ako práve spomínaný motor z Felicie. Páči sa mi jeho surovosť, nie zas taká veľká, že nezaujatého človeka by vyrušovala, ale dosť zreteľná na to, aby som si ju ako automobilový nadšenec užíval. Má celkom pekný zvuk a v rýchlostiach do 50 km/h reaguje veľmi pekne. Čo však dodať k autu samotnému? Podľa mňa je Fabia Junior akýmsi priamym nástupcom Felicie. Kabát Fabie sa jej však vôbec nehodí a ak by som si mal vybrať medzi Feliciou a Fabiou Junior, ani sekundu by som neváhal a volil by som o niekoľko rokov staršiu Feliciu. Sčítané a podčiarknuté, Škoda Fabia Junior 1.4 MPI nie je dobré auto. Nekupujte si ho. Ak sa chcete pohybovať v Škodováckych vodách, berte obyčajnú Fabiu alebo Feliciu. Junioru by som sa oblúkom vyhol a celkovo mu dávam slabé 3/10 bodov.